Program
- Szczegóły
- Opublikowano: niedziela, 15, kwiecień 2012 16:05
Program Wychowania Przedszkolnego "Zanim Będę Uczniem" autorstwa Elżbiety Tokarskiej i Jolanty Kopa
Program „Zanim będę uczniem” stanowi opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, określonej w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2009 roku - w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkól. ( Dz.U. z 2009 roku nr 4 poz. 17)
Zawiera on szczegółowy zakres wiadomości, umiejętności i kompetencji, Jakie powinno posiadać dziecko kończące edukację przedszkolną.( Pięcioletnie) oraz wyodrębnia etapy osiągania tych umiejętności, a także sposoby realizowania celów, zadań i treści zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Są one ujęte w ramach niżej wymienionych obszarów edukacyjnych:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych
- Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
- Wspomaganie rozwodu mowy dzieci
- Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci
- Wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
- Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem
- Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec
- Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne
- Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych
- Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu zagrożeń
- Wychowanie w poszanowaniu roślin i zwierząt
- Wspomaganie rozwoju intelektualnego wraz z edukacją matematyczną
- Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
- Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Program zawiera przykłady pracy w grupach, także zróżnicowanych wiekowo, służy dzieciom na rożnych poziomach umiejętności i kompetencji. Autorzy proponują nauczycielom również pozycje literatury pięknej wspomagającej proces nabywania kompetencji, ze szczególną dbałością o poziom artystyczny i merytoryczny.
Korzystając z programu „ Zanim będę uczniem", nauczyciel obejmuje całościowo wszelkie oddziaływania wychowawczo- dydaktyczne, dostarcza dzieciom przeżyć, tworzy warunki do odkrywania i nabywania wiedzy, pozwala działać - tym samym daje szansę na rozwój wyobraźni i kreatywności.
Program uwzględnia także wymogi czasowe ujęte w podstawie, która określa Jak długo dziecko może uczestniczyć w działaniach organizowanych, a ile czasu należy przeznaczyć na swobodną zabawę i pozostałe czynności.
Opiniowany program, poprzez zastosowaną przez autorów strukturę, umożliwia indywidualizację procesu dydaktycznego w zależności od możliwości rozwojowych poszczególnych wychowanków. Służą temu propozycje działań edukacyjnych z dziećmi szczególnie zdolnymi.
Zgodnie z wymogami podstawy - program zawiera diagnozę przedszkolną, czyli metody
Przeprowadzania analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, łącznie z załącznikami (wyniki grupy, liczba dzieci z trudnościami, wyniki poszczególnych dzieci).
Program „ Zanim będę uczniem „jest przyjazny dla dzieci i nauczycieli. Spełniając wszystkie wymogi przepisów prawa oświatowego, wskazuje drogę wytyczoną przez Przyjaciela dzieci - Janusza Korczaka:
„Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może - pomóż!”
"Jeżeli przy najwyższym wysiłku dozna porażek, należy tak pobłażać, jak pobłażliwie godzimy się z naszymi własnymi wadami" (Motto, które wybrały autorki programu).