Kalendarz

kwiecień 2024
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Ankieta

Gdzie chciałbyś pojechać na wakacje?

W góry - 66.7%
Nad morze - 33.3%
Nad jezioro - 0%
Do rodziny - 0%

Total votes: 3
The voting for this poll has ended on: 30 Kwi 2013 - 00:00

RAPORT Z EWALUACJI ZEWNETRZNEJ

W dniach 20.03.2014-10.04.2014 Przedszkole Niepubliczne W Kasztanowym Parku zostało poddane kontroli przez wizytatorów z Kuratorium Oświaty w Poznaniu.
Otrzymaliśmy bardzo wysoką ocenę POZIOM B- OZNACZAJACY WYSOKI STOPIEŃ WYPEŁNIANIA WYMAGAŃ PRZEZ PRZEDSZKOLE.

 

Nadzór pedagogiczny
System Ewaluacji Oswiaty

 

de0f98bd6a

 

RAPORT Z EWALUACJI

PROBLEMOWEJ


Przedszkole Niepubliczne "W Kasztanowym Parku"
Poznan


Kuratorium Oswiaty w Poznaniu

 

Wstep


Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji zewnetrznej przeprowadzonej w przedszkolu przez wizytatorów do spraw ewaluacji. Raport z ewaluacji problemowej dotyczy jednego lub kilku z przedstawionych poniżej wymagań panstwa. Ewaluacja zewnetrzna polega na zbieraniu i analizowaniu informacji na temat funkcjonowania przedszkola w obszarach wyznaczonych przez wymagania panstwa:


1. Przedszkole realizuje koncepcje pracy ukierunkowana na rozwój dzieci.
2. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci sa zorganizowane w sposób sprzyjajacy uczeniu się
3. Dzieci nabywaja wiadomosci i umiejetnosci okreslone w podstawie programowej.
4. Dzieci są aktywne.
5. Respektowane są normy społeczne.
6. Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzglednieniem ich indywidualnej sytuacji
7. Nauczyciele współpracuja w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych.
8. Promowana jest wartosc wychowania przedszkolnego.
9. Rodzice są partnerami przedszkola.
10. Wykorzystywane są zasoby przedszkola i srodowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.
11. Przedszkole w planowaniu pracy uwzglednia wnioski z analizy badań zewnetrznych i wewnetrznych.
12. Zarzadzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.

Ewaluacja ma także na celu ustalenie poziomu spełniania przez przedszkole wymagań zawartych
w rozporzadzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7.10.2009r. wraz ze zmianami z dnia 10.05.2013r.
Przedszkole może spełniac te wymagania na pieciu poziomach:


• Poziom E - oznaczajacy niski stopień wypełniania wymagania przez przedszkole.
 Poziom D - oznaczajacy podstawowy stopień wypełniania wymagania przez przedszkole.
 Poziom C - oznaczajacy sredni stopień wypełniania wymagania przez przedszkole.
 Poziom B - oznaczajacy wysoki stopień wypełniania wymagania przez przedszkole.
 Poziom A - oznaczajacy bardzo wysoki stopień wypełniania wymagania przez przedszkole.

 
Opis metodologii


Badanie zostało zrealizowane w dniach 20-03-2014 - 10-04-2014 przez zespół wizytatorów ds. ewaluacji, w skład którego weszli: Mirosława Synoradzka, Katarzyna Wardzińska. Badaniem objęto 48 rodziców (ankieta i wywiad grupowy) i 4 nauczycieli (ankieta i wywiad grupowy). W raporcie zostały wykorzystane w formie wykresów wyniki badań ankietowych, do których opisów zastosowano następujące skróty:

• KADR – kwestionariusz ankiety dla rodziców,
• KADN – kwestionariusz ankiety dla nauczycieli.


Przeprowadzono wywiad indywidualny z właścicielem, dyrektorem ds. pedagogicznych, partnerem szkoły, grupowy z pracownikami niepedagogicznymi, a także obserwacje zajęć, placówki i analizę dokumentacji. Na podstawie zebranych danych został sporządzony raport, który obejmuje podstawowe obszary działania przedszkola.

 

Obraz przedszkola


Niepubliczne Przedszkole W Kasztanowym Parku mieści się w willi z 1935 r. położonej w zabytkowej części dzielnicy Grunwald.
Historia przedszkola rozpoczęła się w 1949 roku, kiedy to powstało Przedszkole Wojskowe nr 77 Wyższej Szkoły Oficerskiej Służb Kwatermistrzowskich w Poznaniu. Przedszkole mieściło się w ponad 100-letnim budynku przy ulicy Grunwaldzkiej. W roku 1996 w wyniku połączenia się dwóch szkół oficerskich: kwatermistrzowskiej i pancernej przeszło pod patronat Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych. W 2003 roku przekształciło się w Niepubliczne Przedszkole W Kasztanowym Parku, mimo to do 2012 roku ciągle funkcjonowało przy ulicy Grunwaldzkiej. W 2012 roku dyrektor był zmuszony znaleźć nową siedzibę przedszkola, która obecnie mieści się przy zbiegu ulic Słonecznej i Grunwaldzkiej. W budynku o powierzchni 300 m2 znajdują się cztery przestronne sale, w których dzieci bawią się, zdobywają wiedzę i odpoczywają. Każda z sal wyposażona jest w kolorowe, bezpieczne i dostosowane do wieku dzieci zabawki i pomoce dydaktyczne. Bezpośrednio przy salach znajdują się łazienki. Do budynku przylega plac zabaw, ale dzieci mają też możliwość wychodzenia do pobliskiego parku.
Przedszkole dużą uwagę przykłada do rozwijania zainteresowań i predyspozycji dzieci. W związku z powyższym dzieci uczestniczą w codziennych zajęciach z języka angielskiego oraz dwa razy w tygodniu w zajęciach muzyczno-tanecznych. Ponadto biorą udział w koncertach muzycznych, podczas których występują śpiewacy operowi, tancerze ludowi i inni muzycy. Na zajęciach teatralnych dzieci poznają różne formy teatralne, a podczas warsztatów naukowych sześciolatki pod okiem doświadczonych fizyków i chemików przeprowadzają ciekawe doświadczenia. Przedszkolaki systematycznie uczestniczą w warsztatach plastycznych organizowanych przez Muzeum Narodowe. W ciągu całego roku zwiedzają swoje miasto i ziemię wielkopolską. 
Dzieci uczęszczające do Niepublicznego Przedszkola W Kasztanowym Parku biorą udział w konkursach, gdzie osiągają swoje pierwsze sukcesy np. dwukrotnie I miejsce w konkursie języka angielskiego organizowanego przez Szkołę Językową Kolorowa Akademia, II miejsce w przeglądzie piosenki dziecięcej.
W celu zaspokajania potrzeb dzieci przedszkole współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, lekarzem rehabilitacji, stomatologiem oraz oferuje pomoc specjalistów: logopedy i rehabilitanta. Ponieważ prowadzi własną kuchnię, dostosowuje jadłospis pod kątem dzieci ze stwierdzonymi alergiami pokarmowymi. W przedszkolu duży nacisk kładzie się na udział dzieci i ich rodziców w uroczystościach rodzinnych i państwowych oraz działaniach o charakterze zdrowotnym np. udział w projektach Mamo, tato wolę wodę, Zdrowy uśmiech. 
Przedszkole szczyci się tym, iż jego absolwentem jest dyrygent i kompozytor Zbigniew Górny.

 

Informacja o placówce

Nazwa placówki Przedszkole Niepubliczne
"W Kasztanowym Parku"
Patron  
Typ placówki Przedszkole
Miejscowość Poznań
Ulica Grunwaldzka
Numer 68
Kod pocztowy 60-311
Urząd pocztowy Poznań
Telefon 618616027
Fax 618616027
WWW www.wkasztanowymparku.pl
Regon 302272348
Publiczność niepubliczna
Kategoria uczniów Dzieci lub młodzież
Charakter brak specyfiki
Uczniowie, wychow., słuchacze 62
Oddziały 4
Nauczyciele pełnozatrudnieni 3.00
Nauczyciele niepełnozat. (stos.pracy) 2.00
Nauczyciele niepełnozat._(w etatach) 0.00
Średnia liczba uczących się w oddziale 15.5
Liczba uczniów przypadających na jednego pełnozatrudnionego nauczyciela 20.67
Województwo WIELKOPOLSKIE
Powiat Poznań
Gmina Poznań
Typ gminy gmina miejska

 

Poziom spełniania wymagań państwa

 

Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji B
W przedszkolu rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe oraz sytuację społeczną każdego dziecka. (D)
Informacje z przeprowadzonego rozpoznania są wykorzystywane w realizacji działań edukacyjnych. Zajęcia rewalidacyjne dla dzieci niepełnosprawnych oraz zajęcia specjalistyczne są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego dziecka. (D)
Przedszkole współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi podmiotami
świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom, zgodnie z ich potrzebami i sytuacją społeczną. (D)
W przedszkolu są realizowane działania antydyskryminacyjne obejmujące całą społeczność przedszkola. (D)
W opinii rodziców wsparcie otrzymywane w przedszkolu odpowiada potrzebom ich dzieci. (B)

 

Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi B
Zarządzanie przedszkolem zapewnia warunki do rozwoju dzieci. (D)
Zarządzanie przedszkolem sprzyja indywidualnej i zespołowej pracy nauczycieli oraz oskonaleniu zawodowemu. (D)
Ewaluacja wewnętrzna jest przeprowadzana wspólnie z nauczycielami. (D)
W procesie zarządzania, w oparciu o wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego, podejmuje się działania służące rozwojowi przedszkola. (D)
Zarządzanie przedszkolem prowadzi do podejmowania nowatorskich działań, innowacji i eksperymentów. (B)
Zarządzanie przedszkolem sprzyja udziałowi nauczycieli i innych pracowników przedszkola oraz rodziców w procesie podejmowania decyzji dotyczących przedszkola. (B)
Dyrektor podejmuje skuteczne działania zapewniające przedszkolu wspomaganie zewnętrzne odpowiednio do jego potrzeb. (B)

 

Wnioski


1. Przedszkole wykorzystuje do realizacji działań edukacyjnych informacje, które pozyskuje dzięki prowadzonemu rozpoznaniu możliwości psychofizycznych i potrzeb rozwojowych dzieci. W razie konieczności współpracuje z instytucjami i podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc.
2. W opinii rodziców wsparcie, jakie otrzymują ich dzieci w przedszkolu, jest odpowiednie do potrzeb.
3. W przedszkolu nie stwierdzono zachowań o charakterze dyskryminacyjnym, mimo to prowadzone są działania profilaktyczne.
4. Zmiany w przedszkolu, na przestrzeni dwóch lat dotyczą lokalizacji, wyposażenia i działań na rzecz dzieci.
5. Kierownictwo podejmuje skuteczne i celowe działania zapewniające przedszkolu wspomaganie zewnętrzne odpowiednio do jego potrzeb.
6. Zarządzanie przedszkolem służy tworzeniu warunków do podejmowania nowatorskich działań organizacyjnych i metodycznych.
7. Badania wykazały, że udział nauczycieli w ewaluacji wewnętrznej jest powszechny. Dyrektor ds. pedagogicznych pełni funkcję koordynatora tego zadania.
8. W badanym przedszkolu zarządzanie polega na łączeniu kompetencji dwóch dyrektorów ds. pedagogicznych i dyrektora, który jest również właścicielem. Podział zadań jest czytelny i ustalony wspólnie.

 

Wyniki ewaluacji


Wymaganie:
Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji. 
W przedszkolu każde dziecko powinno mieć szansę na wszechstronny rozwój. W tym celu przedszkole podejmuje różnorodne działania, uwzględniające możliwości i potrzeby dzieci. Powinny być one oparte na diagnozie, prowadzone wspólnie z instytucjami wspierającymi dzieci, a ich skuteczność poddawana refleksji.
Ważnym celem tych działań przeciwdziałanie dyskryminacji.


Poziom spełnienia wymagania: B


Wybrane działania podejmowane w przedszkolu, takie jak np. obserwacja, diagnoza, rozmowa z rodzicami służą pełnemu rozpoznaniu potrzeb rozwojowych, możliwości psychofizycznych oraz sytuacji społecznej każdego dziecka. Dzięki nim zdiagnozowano problemy natury zdrowotnej, społecznej, emocjonalnej, dydaktycznej i podjęto odpowiednie kroki mające na celu pomóc dzieciom w miarę prawidłowo funkcjonować w grupie przedszkolnej. W niektórych przypadkach zainicjowano współpracę ze specjalistami, w tym zatrudnionymi w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w celu dokładnego zdiagnozowania potrzeb dzieci i wskazania kierunków pracy. Rodzice są zgodni co do tego, że wsparcie jakie otrzymują dzieci jest odpowiednie do ich potrzeb. Obserwacje nauczycieli wskazują, że w przedszkolu nie pojawiają się zachowania dyskryminacyjne mimo, iż do przedszkola uczęszczają dzieci różniące się temperamentem, usposobieniem, stanem zdrowia, pochodzące z różnych kręgów kulturowych. Nauczyciele nieustannie czuwają nad tym, aby zwykła ciekawość dzieci nie przerodziła się w takie zachowania, stąd podejmuje się działania profilaktyczne.


Obszar badania:
W przedszkolu rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe oraz sytuację społeczną każdego dziecka.

W przedszkolu prowadzone są różnorodne działania służące rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych, potrzeb rozwojowych oraz sytuacji społecznej każdego dziecka. O systemowości prowadzonego rozpoznania świadczyć może fakt, że w roku szkolnym 2013/2014 zwiększono częstotliwość prowadzonych obserwacji z dwóch do trzech, a pozostałe działania podejmowane są każdego roku na bieżąco lub cyklicznie.

Nauczyciele rozpoznają potrzeby i możliwości dzieci poprzez:


● obserwacje,
● diagnozy,
● cykl spotkań otwartych z rodzicami i dziećmi,
● rozmowy z rodzicami,
● ankiety skierowane do rodziców nowych dzieci,
● współpracę z logopedą,
● rozmowy z rehabilitantem.


W wyniku prowadzonego w przedszkolu rozpoznania stwierdzono u dzieci: wady w prawidłowym rozwoju fizycznym, zaburzenia mowy o różnym podłożu, niską sprawność manualną, zagrożenie niedostosowaniem społecznym, trudności adaptacyjne, w tym wynikające ze zmiany środowiska edukacyjnego, alergie pokarmowe, nadpobudliwość, niechęć do podejmowania zabaw, agresję i autoagresję. Obserwacje nauczycieli przyczyniły się do wykrycia (przez specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej), u jednego z wychowanków zespołu Aspergera.
W związku z powyższym w roku szkolnym 2013/2014 systemowym wsparciem objęto dziesięcioro dzieci (w tym jedno uzdolnione),dla których nauczyciele opracowali indywidualne plany pracy, a w przypadku dziecka z zespołem Aspergera Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Dla pozostałych dzieci nauczyciele, w oparciu o wyniki obserwacji, organizują bieżącą pomoc w celu wyeliminowania pojawiających braków i niedociągnięć.
Większość rodziców (33/41) deklaruje, że nauczyciele przynajmniej kilka razy w roku rozmawiają z nimi na temat możliwości i potrzeb ich dzieci (Tabela 1).

Typ pytania: Pytanie jednokrotnego wyboru
Treść pytania: Czy nauczyciele rozmawiają z Panią/Panem o możliwościach i/lub potrzebach Pani/Pana dziecka? (7036)

Ogólna liczba respondentów biorących udział w badaniu: 41
Tab.1

Numer odpowiedzi Treść odpowiedzi Częstość
Procent
1 przynajmniej kilka razy w roku 33 80.5
2 przynajmniej raz w roku 5 12.2
3 rzadziej niż raz w roku 1 2.4
4 nigdy 1 2.4
  Brak odpowiedzi 1 0
  Razem 41 100

 

Obszar badania:
Informacje z przeprowadzonego rozpoznania są wykorzystywane w realizacji działań edukacyjnych. Zajęcia rewalidacyjne dla dzieci niepełnosprawnych oraz zajęcia specjalistyczne są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego dziecka.

Działania edukacyjne podejmowane w stosunku do dzieci wymagających wsparcia są adekwatne do rozpoznanych potrzeb lub sytuacji dzieci.
Nauczyciele w wywiadzie grupowym zadeklarowali, że w oparciu o wnioski płynące z prowadzonego rozpoznania potrzeb i możliwości przedszkolaków prowadzą różnorodne działania (Tabela 1 i Tabela 2). Do działań wymienionych przez nauczycieli dyrektor dodał prowadzenie zajęć zgodnie z Indywidualnym Programem Edukacyjno-Terapeutycznym oraz wspieranie działań logopedy i rehabilitanta w ramach codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli. Rodzice wskazali ponadto na współpracę ze stomatologiem
i instytucjami lokalnymi.
Większość rodziców (27/41) dzieci uczęszczających do Przedszkola "W Kasztanowym Parku" jest zdania,
że nauczyciele uwzględniają w swojej pracy indywidualne możliwości i potrzeby dzieci, przy czym 15/41
udzieliło odpowiedzi "zdecydowanie tak", 12/41 "raczej tak" (Tabela 3).

Typ pytania: Pytanie otwarte
Treść pytania: Jakie działania prowadzą Państwo w oparciu o wnioski płynące z prowadzonego przez Państwa rozpoznawania potrzeb, możliwości dzieci (dobór metod, aktywności, itp.)? (9552)
Tab.1 

Numer Treść odpowiedzi
1 zgłoszenie do dyrekcji potrzeby wsparcia dziecka
2 utworzenie zespołów wspierających rozwój dziecka
3 tworzenie indywidualnych planów pracy z dzieckiem
4 praca indywidualna z dzieckiem w "poranku" i godzinach popołudniowych
5 udział dzieci w zajęciach logopedycznych
6 kierowanie dzieci na gimnastykę korekcyjno-kompensacyjną
7 współpraca z poradniami
8 organizacja spotkań adaptacyjnych dla najmłodszych
9 dostosowanie sytuacji dnia codzienngo do potrzeb i możliwości dzieci



Typ pytania: Pytanie otwarte
Treść pytania: Które z prowadzonych przez Pana/ią działań na zajęciach wynikają z wcześniejszego rozpoznania potrzeb i możliwości dzieci? Proszę podać przykłady. (8210)
Tab.2

Numer Treść odpowiedzi
1 zabawy utrwalające wiadomości, np. w związku z nieumiejętnością rozpoznawania kolorów przez niektóre dzieci
2 ćwiczenia oddechowe i dźwiękonaśladowcze - niedostateczny rozwój aparatu artykulacyjnego
3 ćwiczenie motoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej - mała sprawnośc manualna
4 zabawy integracyjne - nie wszystkie dzieci równie chętnie uczetsniczą we wspólnych działaniach
5 zadania wzbogacające słownictwo dzieci i ćwiczące poprawność wypowiedzi

 

Typ pytania: Pytanie jednokrotnego wyboru
Treść pytania: Czy ma Pan/i poczucie, że w przedszkolu pracuje się z Pana/i dzieckiem w sposób, który uwzględnia jego indywidualne możliwości i potrzeby? (3012)
Ogólna liczba respondentów biorących udział w badaniu: 41
Tab.3

 

Numer odpowiedzi Treść odpowiedzi Częstość
Procent
1 zdecydowanie tak 15 36.6
2 raczej tak 12 29.3
3 raczej nie
5 12.2
4 zdecydowanie nie 9 22
  Brak odpowiedzi 0 0
  Razem 41 100

 

 Obszar badania:
Przedszkole współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom, zgodnie z ich potrzebami i sytuacją społeczną.

Przedszkole współpracuje z podmiotami wspierającymi dzieci, a współpraca wynika z ich potrzeb.
Z informacji uzyskanych od dyrektora wynika, że przedszkole współdziała w zakresie poradnictwa i pomocy dzieciom z kilkoma instytucjami oraz osobami. Najważniejszym partnerem w tym względzie jest Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 przy ulicy Sierakowskiej w Poznaniu. Współpraca z nią i formy jakie przybiera, są adekwatne do potrzeb przedszkolaków. Specjaliści mają bowiem możliwość nie tylko przeprowadzenia badań w poradni, ale i obserwowania dzieci podczas różnych aktywności i w różnych sytuacjach w przedszkolu. Pozwala to, zdaniem dyrektora, na wyłonienie takich zachowań dzieci, które mogą mieć związek z zaburzeniami o charakterze neurologicznym, jak miało to miejsce w przypadku dziecka, u którego stwierdzono zespół Aspergera, co z kolei stało się podstawą do podjęcia współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem. Wsparcia merytorycznego w tym zakresie, udziela przedszkolu również zaprzyjaźniony psycholog. Zdaniem dyrektora niezwykle cenna jest współpraca z lekarzem medycyny rehabilitacyjnej, bowiem prowadzone u dzieci, już od czwartego roku życia, badania przesiewowe pozwalają stwierdzić wady postawy i podjąć skuteczne działania korekcyjno-kompensacyjne. Z kolei we współpracy z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Studentów Medycyny IFMSA Poland w ramach projektu "W kleszczach kleszczy" prowadzone były działania profilaktyczne dotyczące chorób wywołanych przez kleszcze, a w ramach projektu "Bezpieczne słoneczko" profilaktyka zachorowań na czerniaka złośliwego. Współpraca z sąsiadującą z przedszkolem poradnią stomatologiczną służy profilaktyce jamy ustnej.

Obszar badania:
W przedszkolu są realizowane działania antydyskryminacyjne obejmujące całą społeczność przedszkola.

W przedszkolu nie stwierdzono przypadków dyskryminacji. Pomimo to nauczyciele podejmują działania o charakterze profilaktycznym.
Dyrektor i nauczyciele zadeklarowali, że do tej pory nie stwierdzono przypadków dyskryminacji pomimo, że do przedszkola uczęszczają dzieci o różnym kolorze skóry, wychowywane w innej kulturze, dzieci z alergiami, atopowym zapaleniem skóry, o nadmiernej wrażliwości, czy stroniące od kontaktów społecznych. Jest to w dużej mierze zasługą nauczycieli i innych pracowników przedszkola. Dyrektor stwierdził: "Sukces pedagogiczny, którym jest akceptacja dziecka w gronie rówieśników, zawdzięczamy umiejętnościom empatii i wielkiemu zaangażowaniu przede wszystkim nauczycieli kolejno opiekujących się dzieckiem, ale także wszystkim pracownikom i kierownictwu przedszkola, których postawa pełna uczuć i chęci pomocy dziecku była przykładem i wzorcem postępowania dla wszystkich wychowanków." Ważne w tej kwestii jest kształtowanie odpowiednich postaw rodziców: "Zauważamy rozwijającą się integrację między rodzicami, otwarcie na zauważenie problemów innych dzieci i rodziców. Przykładem takiej sytuacji jest wykazana przez mamę naszego wychowanka medyczna pomoc w diagnozie i podjęciu leczenia dziecka z ciężką alergią skórną." Niezwykle istotnym, w opinii dyrektora przedszkola, czynnikiem eliminującym zjawisko dyskryminacji jest przede wszystkim budowanie poczucia własnej wartości dzieci: "(...) trzeba rozwijać poczucie własnej wartości, bo kiedy człowiek wierzy w swoje umiejętności będzie wyrozumiałym w stosunku do ludzi mniej sprawnych. Dojdzie do poziomu świadomości, że mimo bogactwa, wieku, możliwości intelektualnych każdy człowiek jest autonomiczną wartościową jednostka godną szacunku, miłości, naszego zainteresowania i naszejpomocy." Nauczyciele wskazali na podejmowane przez siebie działania, które pomagają im zapobiegać zjawisku dyskryminacji (Tabela 1).

Typ pytania: Pytanie otwarte
Treść pytania: Czy dostrzegają Państwo w tym przedszkolu jakieś przypadki dyskryminacji wśród dzieci? Jakiego rodzaju (na bazie zamożności, pochodzenia, płci, innej, jakiej?) Jeśli tak, to czy podejmuje się w tym przedszkolu jakieś zorganizowane działania (zajęcia, projekty, itd.), mające na celu zmianę tej sytuacji? Proszę wymienić te działania. (8198)
Tab.1

Numer  Treść odpowiedzi
1 rozmowy z dziećmi na temat inności każdego człowieka
2 organizacja spotkań z ludźmi starszymi
3 realizacja projektów, np. "Wszystkie dzieci nasze są"
4 zajęcia otwarte z udziałem rodziców

 

Obszar badania:
W opinii rodziców wsparcie otrzymywane w przedszkolu odpowiada potrzebom ich dzieci.

Wszyscy rodzice są zdania, że wsparcie otrzymywane w przedszkolu odpowiada potrzebom ich dzieci.
W opinii badanych rodziców nauczyciele w przedszkolu dają dzieciom do zrozumienia, że wierzą w możliwości (Tabela 1). Każde dziecko może liczyć na wsparcie w pokonywaniu trudności (Tabela 2).

Typ pytania: Pytanie jednokrotnego wyboru
Treść pytania: Nauczyciele w przedszkolu dają mojemu dziecku do zrozumienia, że wierzą w jego możliwości. (8514)
Ogólna liczba respondentów biorących udział w badaniu: 41
Tab.1

Numer odpowiedzi Treść odpowiedzi Częstość
Procent
1 zdecydowanie tak 31 75.6
2 raczej tak 10 24.4
3 raczej nie
0 0
4 zdecydowanie nie 0 0
  Brak odpowiedzi 0 0
  Razem 41 100

 

Typ pytania: Pytanie jednokrotnego wyboru
Treść pytania: Moje dziecko może liczyć w przedszkolu na wsparcie w pokonywaniu trudności. (8201)
Ogólna liczba respondentów biorących udział w badaniu: 41
Tab.2

 

Numer odpowiedzi Treść odpowiedzi Częstość
Procent
1 zdecydowanie tak 33 80.5
2 raczej tak 8 19.5
3 raczej nie
0 0
4 zdecydowanie nie 0 0
  Brak odpowiedzi 0 0
  Razem 41 100

 

 

Wymaganie:

Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.

Kluczowym elementem decydującym o jakości każdej organizacji jest zarządzanie, które służy jej rozwojowi. Skuteczne zarządzanie przedszkolem owinno koncentrować się na stworzeniu optymalnych warunków do rozwoju wychowanków, do indywidualnej i zespołowej pracy nauczycieli, ich oskonalenia zawodowego. Wnioski z prowadzonej zespołowo ewaluacji wewnętrznej i nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora powinny umożliwiać podejmowanie decyzji służących rozwojowi przedszkola. Poziom spełnienia wymagania: B

W badanym przedszkolu proces zarządzania polega na łączeniu kompetencji dwóch dyrektorów:
ds. 
pedagogicznych i dyrektora, który jest również właścicielem. Podział zadań jest czytelny i ustalony wspólnie. Za jakość pracy nauczycieli i nadzór pedagogiczny odpowiedzialny jest dyrektor ds. pedagogicznych, natomiast zapewnienie warunków lokalowych, wyposażenia, funduszy jest w gestii drugiej osoby z kierownictwa. Wspólne działania dotyczą kontaktów z rodzicami, ustalania programu rozwoju przedszkola, wyboru kadry pedagogicznej. Działania kierownictwa przedszkola zmierzają, w sposób planowany, do rozwoju przedszkola zarówno w sferze bazy, jak i umiejętności tworzonego zespołu nauczycieli. Widoczne jest podejmowanie skutecznych działań na rzecz rozwoju dzieci z różnorodnymi problemami, o czym świadczy opinia rodziców. Nowatorstwo polega na sięganiu po rozwiązania organizacyjne i metodyczne, które służą realizacji programu rozwoju przedszkola tzn. wychowania patriotycznego, rozwoju dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb i możliwości we współpracy ze specjalistami (logopeda, rehabilitant, psycholog).

Obszar badania:
Zarządzanie przedszkolem zapewnia warunki do rozwoju dzieci.

Zarządzanie w Niepublicznym Przedszkolu „W Kasztanowym Parku", zgodnie z ustalonymi kompetencjami, zakłada planowe zapewnianie coraz lepszych warunków lokalowych i wyposażenia przez dyrektora, który jest właścicielem oraz ukierunkowaniu tego działania przez dyrektora ds. pedagogicznych w celu realizacji koncepcji i przyjętych programów (dobór pomocy dydaktycznych, realizowanych uroczystości i imprez). Wszystkie działania zapewniają warunki do rozwoju dzieci.

W opinii większości rodziców warunki lokalowe i wyposażenie są odpowiednie lub bardzo dobre (Tab.1). Dwie osoby uważają, że występują braki.
Dyrektor i wszyscy nauczyciele uznają warunki lokalowe i wyposażenie za wystarczające do realizowania podstawy programowej i przyjętych w przedszkolu programów.
Przeprowadzone obserwacje 4 zajęć w każdej sali pozwalają stwierdzić, że wyposażenie umożliwia realizację procesu dydaktycznego. Świadczy o tym podział na część edukacyjną ze stolikami i część rekreacyjną z dywanem, kąciki tematyczne (przyrodniczy, plastyczny, książek, gier, z zabawkami, tablicami poglądowymi, sprzętem muzycznym, pianinem w jednej sali). Nauczyciele mają do dyspozycji chustę animacyjną, nagraniamuzyczne, plac zabaw wyposażony w różnorodne sprzęty (piaskownicę, zjeżdżalnie). Na terenie przedszkola nie ma sprzętu multimedialnego (komputerów, telewizorów, tablicy interaktywnej), wynika to z koncepcji, że książka, żywe słowo i wyobraźnia dziecka mają większą wartość. Zarówno dyrektor, jak i organ prowadzący zwracają uwagę na takie same mocne strony warunków lokalowych i wyposażenia przedszkola oraz wskazują zbyt małą ilość miejsc parkingowych jako słabą stronę (Tab.2). Wzbogacanie zasobów lokalowych i wyposażenia dydaktycznego podejmowano w przedszkolu w tym lub poprzednim roku szkolnym według istniejącego planu uzupełniania wyposażenia, który korygowany jest w miarę potrzeb. Dyrektor, w którego kompetencji jest dbanie o bazę lokalową i wyposażenie, opracował dokument Plan wydatków Przedszkola Niepublicznego „W kasztanowym Parku" na lata 2012/2015 uwzględniający: wyposażenie sal zabaw, biblioteki, magazynu, budynku, kuchni, placu zabaw, organizację uroczystości rodzinnych, imprez przedszkolnych i innymi związanymi z funkcjonowaniem przedszkola.

Typ pytania: Pytanie jednokrotnego wyboru
Treść pytania: Jak Pan/i ocenia warunki lokalowe przedszkola? (3200)
Ogólna liczba respondentów biorących udział w badaniu: 41
Tab.1

Numer odpowiedzi Treść odpowiedzi Częstość
Procent
1 są bardzo dobre   17  41.5
2 są odpowiednie  22  53.7
3 występują braki
2 4.9
4 występują znaczące braki 0 0
5 są niedostateczne  0  0
  Brak odpowiedzi 0 0
  Razem 41 100

 

Typ pytania: Pytanie otwarte
Treść pytania: Przejdźmy teraz do warunków lokalowych przedszkola. Jak Pan/i je ocenia? Co jest pod względem warunków lokalowych i wyposażenia mocną, a co słabą stroną przedszkola? (8105)
Tab.2

Numer Treść odpowiedzi Cytaty
1 mocna strona Przedszkole od września 2012 r. mieści się w zabytkowym budynku z 1935 r. w atrakcyjnej części dzielnicy Grunwald w Poznaniu. Przeprowadzając się na nowe miejsce został podniesiony standard lokalowy placówki. Z pewnością mocną stroną przedszkola są przestronne sale usytuowane od południa przez co są one słoneczne i dobrze oświetlone. Zostały wyposażone w nowoczesne meble, kolorowe zabawki z atestem i pomoce dydaktyczne. W bezpośrednim sąsiedztwie sal znajdują się łazienki, które ułatwiają dzieciom korzystanie z węzła sanitarnego. Wszystkie łazienki dostosowane są do wzrostu dzieci w odpowiednim wieku. W przedszkolnej kuchni znajduje się nowoczesny sprzęt gastronomiczny, a dużym udogodnieniem dla personelu jest winda spożywcza, która dostarcza dzieciom ciepłe posiłki do sal. Szatnia dla dzieci mieści się na pierwszym poziomie co bardzo ułatwia utrzymanie czystości i orządku na wyższych kondygnacjach. Dla personelu został wygospodarowany pokój socjalny w którym mieszczą się indywidualne szafki dla każdego pracownika. Do dyspozycji pań nauczycielek jest biblioteka przedszkolna jak i pokój, w którym w ciszy i spokoju mogą przygotować się do zajęć. Obecnie przedszkole dysponuje własnym placem zabaw wyposażonym w urządzenia terenowe. Niedaleko przedszkola znajduje się park, do którego często przedszkolaki chodzą na spacery. Rodzice są bardzo zadowoleni ze zmiany lokalizacji przedszkola ze względu w wyższy standard budynku jak i bardziej dogodny dojazd.
2 słaba strona Jedyną słabą stroną jest zbyt mała ilość miejsc parkingowych.

 

Obszar badania:
Zarządzanie przedszkolem sprzyja indywidualnej i zespołowej pracynauczycieli oraz doskonaleniu zawodowemu.

Powołane stanowisko dyrektora ds. pedagogicznych ma niewątpliwie pozytywny wpływ na pracę indywidualną i zespołową nauczycieli, którzy w większości są młodzi, na etapie stażu na nauczyciela kontraktowego lub mianowanego. Nieliczny zespół (cztery osoby) ma możliwość indywidualnego doskonalenia się pod kierunkiem ww. dyrektora. Czas pracy z dziećmi (osiem godzin) ma wpływ na pracę poza zajęciami i stopień wykorzystania, przygotowanych do tego celu pomieszczeń. Na uwagę zasługuje inspirowanie przez dyrekcję zespołowej pracy nauczycieli raz w tygodniu i częściej. W bieżącym roku szkolnym nauczyciele pracują w dwóch powołanych zespołach ds.: pomocy psychologiczno-pedagogicznej i ewaluacji wewnętrznej.

Badanie ankietowe wykazało, że wszyscy nauczyciele potwierdzają stworzenie im możliwości pracy własnej, przygotowania do zajęć, zapewnienie dostępu do odpowiednich zasobów, przydatnych dla rozwoju zawodowego nauczycieli (takich jak np. literatura, sprzęt, czas, finanse). W ciągu ostatnich 12 miesięcy brali oni udział w kursach lub szkoleniach zewnętrznych (2/4), obserwacjach koleżeńskich zajęć (1/4), szkoleniu zespołu zadaniowego (1/4), szkoleniach rady pedagogicznej (1/4). Nauczyciele podają, że dyrekcja inspiruje: - zespołową pracę nauczycieli (raz w tygodniu i częściej 4/4);

- dbanie o profesjonalną komunikację między nauczycielami (raz w tygodniu i częściej 2/4, kilka razy w miesiącu 2/4);
- przypominanie nauczycielom o założeniach koncepcji pracy przedszkola (raz w tygodniu i częściej 3/4, kilka razy w miesiącu 1/4);
- zauważanie sukcesów nauczycieli i nagradzanie ich (kilka razy w roku 3/4, kilka razy w półroczu 1/4);
- upowszechnianie wiedzy na temat najlepszych praktyk i najnowszych teorii, przydatnych w pracy nauczyciela (kilka razy w roku 3/4, kilka razy w półroczu 1/4).


Dyrektor ds. pedagogicznych podaje, że zachęca nauczycieli do efektywnej pracy indywidualnej i zespołowej. W tym celu stosuje:


1. Akceptację spontanicznej aktywności pracowników.
2. Popieranie ciekawych pomysłów oraz udzielanie wsparcia w ich realizacji.
3. Podział zadań w taki sposób, aby nauczyciel mógł wykonywać w pracy zespołowej to, co go najbardziej interesuje i co najbardziej lubi.
4. Okazywanie zaufania i zapewnienie swobody działania.
5. Stworzenie warunków pracy i właściwej atmosfery.
6. Umożliwienie pracy zespołom w godzinach i okolicznościach wybranych i dogodnych dla nauczycieli.
7. Udzielanie pochwał ustnych, także na forum rady.
8. Wyrażanie zgody na odbywanie praktyk studenckich dla uczących się w szkołach wyższych w Poznaniu.
W ten sposób zachęcamy do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem ze studentami. Wymiana doświadczeń
i konieczność wyrażania opinii o umiejętnościach studenta obliguje do głębokiej refleksji nad swoimi mocnymi
i słabymi stronami. Wzbogaca to studentów i nauczycieli, czyni pracę zespołową.
9. Zachęcanie do studiowania literatury fachowej, odwiedzania stron internetowych oraz portali edukacyjnych.
10. Wnioskowanie do dyrektora przedszkola o umożliwienie uczestnictwa w kursach doskonalących oraz o przyznanie nagród.


Obserwacja wskazuje, że nauczyciele raczej mają warunki do indywidualnej lub zespołowej pracy poza zajęciami. Zostały wygospodarowane trzy pomieszczenia, które mogą służyć do tego celu (biblioteka z kserokopiarką, pokój socjalny lub gabinet dyrektora ds. pedagogicznych). Nauczyciele pracują z dziećmi po osiem godzin dziennie.

Obszar badania:
Ewaluacja wewnętrzna jest przeprowadzana wspólnie z nauczycielami.

Badania wykazały, że udział nauczycieli w ewaluacji wewnętrznej jest powszechny. Dyrektor ds.
pedagogicznych pełni funkcję koordynatora tego zadania.

Dyrektor (ankieta) podaje, że wszyscy nauczyciele angażują się w realizację ewaluacji wewnętrznej, a w bieżącym roku szkolnym przedmiotem ewaluacji wewnętrznej są trzy tematy:

I Temat: "Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dziecka." Cel:
- zweryfikowanie skuteczności działań w zakresie pozyskiwania rodziców do współpracy przy realizacji programu rozwoju (koncepcji):
a) przedmiot ewaluacji: Identyfikacja oczekiwań rodziców odnośnie współpracy z dyrekcją, nauczycielami i pracownikami na rzecz rozwoju osobowego dzieci.
- pytania kluczowe:
1. Czy i w jaki sposób nauczyciel/dyrektor prezentuje program rozwoju, jego ideę, zadania, normy dla dzieci?
2. Czy rodzice znają i akceptują program rozwoju dzieci oraz wyrażają chęć współdziałania?
b) przedmiot ewaluacji: Weryfikacja przydatności wybranych form komunikowania się z rodzicami w celu współdziałania przy realizacji określonych przez program obszarów.
- pytania kluczowe:
1. Jak funkcjonuje sposób korespondencji drogą elektroniczną?
2. Jakie problemy są przedmiotem tego sposobu komunikowania się rodzica z nauczycielami?
3. Czy przedmiotem spotkań w ramach konsultacji są problemy dotyczące realizacji programu rozwoju, jego zadań lub ewentualnych modyfikacji?
4. Czy wybór tematów (treści) zajęć otwartych dla rodziców koresponduje z realizowanymi zadaniami planu rocznego, tym samym stanowi platformę do budowania jednolitego frontu oddziaływań pedagogicznych?

II Temat: "Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb". Cel:
- weryfikacja oferty działań dydaktyczno-wychowawczych oraz ich form w stosunku do dziecka z deficytem, a także szczególnie uzdolnionego:
a) przedmiot ewaluacji: Identyfikacja oczekiwań dzieci i rodziców w zakresie ofert działań skierowanych do dzieci o potrzebach wychowawczych, emocjonalnych, edukacyjnych, kulturowych.
- pytania kluczowe:
1. Jakie metody stosuje nauczyciel przy diagnozowaniu potrzeb wychowanków?
2. W jakich terminach (przedziałach czasowych) nauczyciel dokonuje tej oceny?
b) przedmiot ewaluacji: Działania wspomagające wychowanków po zidentyfikowaniu potrzeb.
- pytania kluczowe:
1. Jak nauczyciele planują pracę z dzieckiem z niedoborami rozwojowymi oraz z wychowankiem szczególnie uzdolnionym?
2. Jakie stosują metody, formy, pomoce dydaktyczne.
c) przedmiot ewaluacji: Wykorzystywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, specjalistów, logopedów, rehabilitanta w ułatwianiu prawidłowego rozwoju i zapobieganiu niedoborom.
- pytania kluczowe:
1. Jaka jest skuteczność pomocy udzielanej przez osoby współpracujące z nauczycielem?
2. Czy wymiar czasu udzielanej pomocy umożliwia redukcję niedoborów?

III Temat: "Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych. Cel:
- zweryfikowanie efektywności działań istniejących form współpracy zespołów nauczycielskich.
a) przedmiot ewaluacji: Zbadanie istniejących form współpracy nauczycieli.
- pytania kluczowe:
1. W jaki sposób nauczyciele współpracują ze sobą?
2. Rodzaj sytuacji, zdarzeń, które powodują podjęcie współpracy.
b) przedmiot ewaluacji: Zaangażowanie nauczycieli w procesie wymiany doświadczeń.
- pytanie kluczowe:
1. Jaka jest rola zespołów nauczycielskich w wypracowywaniu narzędzi badawczych?
2. Jak przebiega współpraca zespołów z koordynatorem?
Wszyscy nauczyciele (ankieta) deklarują, że przedmiotem ewaluacji wewnętrznej, w ostatnich dwóch latach, było poszukiwanie odpowiedzi na następujące pytania:
- Jakie metody stosuje nauczyciel przy diagnozowaniu potrzeb dzieci?
- W jakich terminach dokonuje oceny?
- Jak nauczyciel planuje pracę z dzieckiem z niedoborami?
- Czy rodzice znają i akceptują koncepcję rozwoju dzieci i wyrażają chęć współdziałania?
- Czy wybór tematów zajęć otwartych dla rodziców koresponduje z realizowanymi zadaniami i stanowi jednolity front oddziaływań pedagogicznych? (1/4);
Pozostałe osoby (3/4) wskazały na:
- spotkania z rodzicami;
- zajęcia otwarte;
- karty obserwacji dzieci wykonane w trzech terminach;
- tworzenie indywidualnych planów naprawczych.
Wszyscy nauczyciele wskazali na swój udział w ewaluacji wewnętrznej i potwierdzili zaangażowanie wszystkich w to działanie.Tabela 1, opisuje powód tego zaangażowania. Na uwagę zasługuje to, że wszyscy nauczyciele (4) uważają ewaluację za niezbędną i angażowali się dla poprawienia jakości własnej pracy.
Dyrektor ds. pedagogicznych (wywiad) twierdzi, że specyfika pracy zobowiązuje do mobilizowania wszystkich nauczycieli np. poprzez własną postawę. Jest przekonany do słuszności zadania, ale zdaje sobie sprawę z trudności (ośmiogodzinny czas pracy nauczycieli). Dyrektor zwraca uwagę na to, że jego działania nie mogą powodować wycofywania się nauczycieli z tego zadania. Aby ich wspierać:
- śledzi zmiany w przepisach prawa;
- zapoznaje nauczycieli z zapisami prawa obowiązującego w oświacie, z programem rozwoju, planem rocznym, raportem nadzoru;
- rozpoznaje predyspozycje nauczycieli, aby w odpowiedni sposób przydzielać zadania;
- planuje tematy ewaluacji wewnętrznej z uwzględnieniem wniosków zawartych w raporcie z nadzoru pedagogicznego;
- powołuje zespół ds. ewaluacji wewnętrznej (w bieżącym roku dwie osoby);
- pełni funkcję koordynatora tego zadania.
Dyrektor dodaje, że nauczyciele tworzą narzędzia badawcze, a wyniki ewaluacji są przedstawiane pozostałym osobom na końcu roku szkolnego podczas rady pedagogicznej, na której omawiane są wnioski z pracy w roku minionym.Przedszkole Niepubliczne "W Kasztanowym Parku" 21/30

Typ pytania: Pytanie wielokrotnego wyboru
Treść pytania: Pana/i udział w przeprowadzeniu ewaluacji wewnętrznej był spowodowany: (5481)
Ogólna liczba respondentów biorących udział w badaniu: 4
Tab.1

Numer odpowiedzi Treść odpowiedzi Częstość
Procent
1 poleceniem, wyraźnym oczekiwaniem sformułowanym przez dyrekcję  1 / 3
25 / 75
2 dyrektor przekonał mnie do udziału w ewaluacji wewnętrznej
 3 / 1
75 / 25
3 zwyczajem panującym w naszej szkole (zwykle większość auczycieli uczestniczy w ewaluacji wewnętrznej)
0 / 4 0 / 100
4 uważam ewaluację za niezbędną i zrobiłem(am) to dla poprawienia jakości własnej pracy 4 / 0 100 / 0
5 nie uczestniczę w ewaluacji wewnętrznej 0 / 4 0 / 100

 

Obszar badania:
W procesie zarządzania, w oparciu o wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego, podejmuje się działania służące rozwojowi przedszkola.

Badania wykazały, że wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego służą do podejmowania działań, które zapewniają rozwój przedszkola.

W opinii dyrektora (ankieta) zmiany wprowadzane do funkcjonowania przedszkola na podstawie wewnętrznego nadzoru pedagogicznego, zdecydowanie przyczyniają się do jego rozwoju. W opinii wszystkich nauczycieli (ankieta) są uwzględniane w dużym zakresie. W Tab. 3 zawarta jest opinia dyrektora ds. pedagogicznych na temat najważniejszych zmian wprowadzonych w przedszkolu na podstawie wyników wewnętrznego nadzoru
pedagogicznego. Wnioski dotyczą przede wszystkim pracy nauczycieli.
Przedstawiciel partnerów przedszkola, podczas wywiadu, zwrócił uwagę na zajęcia o tematyce patriotycznej, które od wielu lat są realizowane w oparciu o współpracę z wojskiem (Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych). Pracownicy niepedagogiczni wyrazili swoją opinię na temat zmian w przedszkolu na przestrzeni ostatnich dwóch lat (Tab.2). Dotyczą one zmiany lokalizacji, wyposażenia i działań na rzecz dzieci. 

Typ pytania: Pytanie jednokrotnego wyboru
Treść pytania: W jakim stopniu wnioski płynące z nadzoru pedagogicznego (ewaluacji wewnętrznej) są podstawą dla wprowadzanych zmian w funkcjonowaniu przedszkola? (6861)
Ogólna liczba respondentów biorących udział w badaniu: 4
Tab.1

Numer odpowiedzi Treść odpowiedzi Częstość
Procent
1 są w pełni uwzględniane 0 0
2 są uwzględniane w dużym zakresie 4 100
3 są uwzględniane w małym zakresie 0 0
4 nie są uwzględniane 0 0
5 nie są uwzględniane  0  0
  Brak odpowiedzi 0 0
  Razem 4 100

 

Typ pytania: Pytanie otwarte
Treść pytania: Na początek naszej rozmowy proszę podać trzy najważniejsze zmiany, które zaszły w Waszym przedszkolu w tym lub poprzednim roku szkolnym. (8121)
Tab.2

Numer Treść odpowiedzi Cytaty
1  lokalizacja Nastąpiła zmiana lokalizacji na lepsze nowocześniejszy budynek.
2  wyposażenie Kuchnia jest nowocześniejsza, lepiej wyposażona zgodnie z HCP, dyrektor wymienia rzeczy uszkodzone, dokupuje pomoce, toalety przy każdej sali. Wybór nowych środków czystości na mniej intensywny zapach.
3  działania na rzecz dzieci Dzieci z alergiami więc dostosowujemy jadłospis dla tych dzieci, ostateczny jadłospis jest na stronie internetowej przedszkola, mamy listę dzieci, które mają uczulenia i alergie (7 osób) uczulenie na czekoladę, buraczki, marchewkę, mleko Wspomagamy nauczycieli gdy jest taka potrzeba, każda z nas jest do innej grupy. Pojawiły się nowe zajęcia dodatkowe (raz w miesiącu) warsztaty teatralne, chemiczne.

 

Typ pytania: Pytanie otwarte
Treść pytania: Chciałbym/chciałabym teraz wrócić do wyników wewnętrznego nadzoru pedagogicznego prowadzonego przez Pana/ią w tym lub ostatnim roku szkolnym. Jakie zmiany w funkcjonowaniu przedszkola wprowadzone na jego podstawie uznałby/ałaby Pan/i za najważniejsze? (3192)
Tab.3

Numer Analiza Cytaty
1 Dyrektor ds. pedagogicznych podaje najważniejsze zmiany w funkcjonowaniu przedszkola wprowadzone na podstawie wyników wewnętrznego nadzoru pedagogicznego:  1. Zidentyfikowanie oczekiwań rodziców odnośnie współpracy z dyrekcją, nauczycielem, personelem przedszkola, w realizacji programu rozwoju, głównych zadań wyznaczonych na bieżący rok szkolny, form współpracy. 2. Weryfikacja wybranych form komunikowania się z rodzicami.  3. Uświadamianie nauczycielom, szczególnie młodym wagi rzetelnego rozpoznawania potrzeb dzieci oraz podejmowanie działań w celu wspierania ich potrzeb i wyrównywania szans edukacyjnych, zaowocowało w tym roku szkolnym bardziej wnikliwym podejściem do problemów dzieci. W tym celu została: - zwiększona ilość diagnoz i obserwacji w ciągu roku - stworzona baza własnych narzędzi, karty zgłoszenia potrzeb dzieci, plany i zakres pomocy i wsparcia - opracowana dokumentacja, zestawienie indywidualnych dysfunkcji dotyczących wad postawy jak i problemów logopedycznych - zbiorcze zestawienia nieprawidłowości rozwojowych rozpoznania w wywiadach z rodzicami - analiza wytworów prac dzieci - poszerzona współpraca z psychologami i pedagogami.  4. Uelastycznienie godzin pracy dyrektora ds., pedagogicznych spowodowało objęcie ściślejszym nadzorem i pomocą metodyczną, a także dotyczącą organizacji przestrzeni edukacyjnej – specjalistów współpracujących z przedszkolem oraz nauczycieli i instruktorów zajęć dodatkowych: języka angielskiego, katechezy, tańca, rytmiki, warsztatów. ad.1 Zastosowane zostało przedstawienie na zebraniu ogólnym rodziców w miesiącu wrześniu 2013 r. założeń rocznego planu pracy na bieżący rok szkolny, ze wskazaniem zadań głównych, oczekiwań wobec dziecka, form realizacji, współdziałania z rodzicami w celu tworzenia jednolitego frontu oddziaływań wychowawczych. Poza tym, każdej rodzinie został przekazany Program rozwoju przedszkola na lata 2010- 2015. Wykorzystana też została ankieta skierowana do rodziców, która dotyczyła między innymi znajomości, akceptacji, potrzeby modyfikowania programu rozwoju, oceny indywidualnej pracy z dzieckiem i zaspokajania jego potrzeb rozwojowych oraz wskazała jakie są oczekiwania rodziców odnośnie stosowanych form pomocy i dodatkowych zajęć. ad.2 Zaproponowałyśmy: konsultacje prowadzone raz w tygodniu według harmonogramu przez nauczyciele każdej grupy, codzienny kontakt drogą e-mailową, zebrania grupowe, zajęcia otwarte, uroczystości, udział rodziców i całych rodzin w wydarzeniach przedszkolnych, kontakt z dyrektorem w każdym dniu, po uprzednim zgłoszeniu, kontakty indywidualne w ważnych sprawach.

 

Obszar badania:
Zarządzanie przedszkolem prowadzi do podejmowania nowatorskich działań, innowacji i eksperymentów.

Zarządzanie przedszkolem służy tworzeniu warunków do podejmowania nowatorskich działań organizacyjnych i metodycznych. W przedszkolu nie są realizowane innowacje pedagogiczne i eksperyment pedagogiczny. Rozwiązania, które dla przedszkola są nowatorskie dotyczą stosowanych metod pracy oraz tematyki organizowanych zajęć dodatkowych.

Dyrektor ds. pedagogicznych (wywiad) podaje, jakie działania podejmuje dla rozwijania kreatywności nauczycieli w przedszkolu (Tab.1). W opinii ankietowanych nauczycieli (4/4) dyrekcja daje im możliwość kreatywnego działania. W nowatorskie działania zdaniem dyrektora angażuje się 2/4 nauczycieli.
Nauczyciele wskazali, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy wprowadzili w swojej pracy następujące nowatorskie rozwiązania: elementy Metody Dobrego Startu Marty Bogdanowicz, gimnastyki twórczej Rudolfa Labana i Karola Orfa, metody Weroniki Sherborn. Ponadto zabawy z chustą animacyjną Klanza.
Dyrektor wymienia podjęte w przedszkolu, w tym lub poprzednim roku szkolnym, działania nowatorskie (Tab.2). Odnosi się do pracy nauczycieli, jak również do oferty dodatkowej, która jest dostosowywana do programu rozwoju przedszkola na lata 2010/2015.

Typ pytania: Pytanie otwarte
Treść pytania: Jakie działania podejmuje Pan/i dla rozwijania kreatywności nauczycieli w swoim przedszkolu? Proszę je wymienić. (3172)
Tab.1

Numer Analiza Cytaty
1 Działania, które podejmuje dyrektor w celu rozwijania kreatywności nauczycieli związane są: - ze stawianiem im zadań mobilizujących do podejmowania ciekawych rozwiązań formalnych i metodycznych - z proponowaniem literatury, wspieraniem w drodze szkoleń, zachęcaniem do podejmowania kształcenia ustawicznego, korzystania ze współczesnych sposobów zdobywania informacji służących rozwojowi i poszerzaniu horyzontów myślowych - z dostrzeganiem i wykorzystywaniem osobistych zainteresowań nauczycieli, ich umiejętności i uzdolnień - z prowadzeniem obserwacji wszelkich, wybiegających ponad przeciętność poczynań nauczyciela, zauważaniem jego aktywności - ze stosowaniem działań motywujących, takich jak pochwała, wyrażony zachwyt i radość, które potwierdzają przydatność działań dla rozwoju dziecka i podniesienia rangi przedszkola w oczach rodziców i innych obserwatorów - z przekazywaniem pozytywnych informacji, opinii wypływających od osób tworzących społeczność przedszkolną tzn. koleżanek, współpracowników, rodziców i dyrektora - z opiniami i komentarzami w różnych formach płynącymi ze strony rodziców wychowanków, szczególnie absolwentów, które świadczą o docenieniu przez szkołę dobrej pracy nauczyciela w
doprowadzeniu dziecka do stanu gotowości szkolnej - z atmosferą spokoju, wzajemnego zaufania, tolerancji, a także dawania sobie nawzajem prawa do błędu - z uwagami, które czasami w treści negatywne lub krytyczne, udzielane są z chęci niesienia pomocy - ze wsparciem podczas realizacji ścieżki awansu zawodowego - z poczuciem nauczyciela, że jest gospodarzem pomieszczenia, w którym przebywa z dziećmi, ma swobodę decydowania o rozmieszczeniu mebli, wspólnie z dziećmi zabawek, kącików tematycznych, przyrodniczych, literackich i innych.
ad.1 Nauczyciel kreuje sytuacje dydaktyczne, zgłasza pomysły i oczekuje dla nich aprobaty i wsparcia, także finansowego, potrzebnego do realizacji dobrego pomysłu. Rozmowy i dyskusje prowadzą do uzgodnienia sposobu i terminu realizacji zamierzenia. Od tego momentu nauczyciel może liczyć na wsparcie i pomoc, monitorowanie postępów i efektów swojej pracy.

 

Typ pytania: Pytanie otwarte
Treść pytania: Proszę wymienić podjęte w przedszkolu, w tym lub poprzednim roku szkolnym, działania nowatorskie, rozwiązania, (8124)
Tab.2

Numer Analiza Cytaty
1 Dyrektor jako podjęte w ostatnich dwóch latach działania nowatorskie, wymienia: 1. Dążenie do takiego sposobu wychowywania, który wychodząc naprzeciwko zainteresowaniom dziecka czyni proces dydaktyczno-wychowawczy elastycznym, którego treści, cele, metody konkretyzują się dopiero w kontakcie z indywidualnym dzieckiem (indywidualizacja procesu edukacyjno – wychowawczego). Dodaje, że wytyczony cel
jest zgodny z programem rozwoju przedszkola na lata 2010/2015 oraz coraz bardziej świadomą wrażliwością pracowników przedszkola, na potrzeby dziecka. Dobre efekty przynosi stosowanie elementów metody Dobrego startu Marty Bogdanowicz z uwagi na jej przydatność w procesie usprawniania analizatorów słuchowego, wzrokowego, kształcenia orientacji przestrzennej. Wykorzystywane przez nauczyciela jej elementy ułatwiają nawiązywanie kontaktów społecznych. 2. Realizacja programu Warsztaty teatralne zaproponowane dzieciom w ramach bogacenia oferty zajęć, nowatorstwo jej wynika z zaistnienia w przedszkolu. 3. Stosowanie elementów metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherbone 4. Korzystanie z warsztatów naukowych, które
zostały wprowadzone w bieżącym roku szkolnym 5. Korzystanie z lekcji edukacyjnych w Galerii Głównej Muzeum Narodowego w Poznaniu Podstawowym celem uczestnictwa w tych zajęciach jest bezpośredni kontakt z dziełem sztuki, poznanie terminów plastycznych, form wypowiedzi artystycznej (plakat, malarstwo, rzeźba), technik plastycznych, nazewnictwa (rozszerzanie kompetencji językowych) 6. Prowadzony codziennie dla wszystkich grup język angielski 7. Koncerty muzyczne Zielonej Nutki 8. Organizowanych zajęciach ruchowych oraz prowadzonych w ramach dodatkowych zajęć z tzw. Tańca oraz Rytmiki nauczyciele korzystają z elementów gimnastyki twórczej R. Labana i Karola Orffa 9. Organizowanie wycieczek krajoznawczych, poznawczych, związanych z obchodem świąt i obrzędów 10. Przedstawienia teatralne prezentowane w przedszkolu, których treści wpływają terapeutycznie na dzieci.
ad.2 Oczekiwanymi efektami uczestnictwa dzieci w tej formie aktywności jest rozwój wyobraźni, ożywienie ciała, uruchomienie intuicji i inwencji twórczej, kształcenie koncentracji i uwagi, kształtowanie poczucia pewności i zaufania do samego siebie, uczenie współpracy z innymi, przełamanie onieśmielenia i wstydu. Jak widać z podanego opisu spodziewanych rezultatów, wprowadzenie do przedszkola tej formy działań ściśle wiąże się z programową pracą placówki, a także przyczynia się do niwelowania i łagodzenia
zachowań będących przedmiotem troski nauczycieli i rodziców. ad.3 Metodą chętnie wykorzystywaną przez nauczyciela prowadzącego gimnastykę korekcyjną, także w stosunku do dzieci ze specjalnymi potrzebami, zbyt
silnymi emocjami i egocentryzmem lub stroniących od rówieśników jest matoda Weroniki Sherborn. Metoda ta wykorzystuje dotyk, ruch oraz wzajemne relacje fizyczne, emocjonalne i społeczne do rozszerzania świadomości samego siebie i pogłębiania kontaktu z innym ludźmi . Ważne dla nawiązywania kontaktów przez dzieci mające z tym trudności lub wykazujących postawy buntownicze i egoistyczne, mogące skutkować w przyszłości przekraczaniem norm społecznych jest, żeby zastosowywać wobec nich działania prowadzące do nawiązywania wszystkich trzech relacji : 1. opiekuńczej - (przytulanie, turlanie, głaskanie, podrzucanie) 2. tzw."przeciwko" - działania " odpychające "odwrotne do poprzednich 3. razem – współdziałanie, praca zespołowa, współodpowiedzialność. ad.4 dzieci, samodzielnie przeprowadzają eksperymenty chemiczne i fizyczne. Każdy dostaje swój zestaw do doświadczeń, profesjonalny sprzęt, kitle lub fartuszki, okulary ochronne. Działania i eksperymenty pobudzają wyobraźnię dzieci. Oto wybrane tematy: 1. Kolorowo i wybuchowo, czyli zamieniamy się w Młodych Chemików. 2. Czy światło jest białe, czyli wszystko o kolorach tęczy. 3. Czy woda ma skórę, czyli co to za tajemnicza siła zwana napięciem powierzchniowym. 4. Pod napięciem, czyli wszystko o elektryzowaniu i prądzie.

 

Obszar badania:
Zarządzanie przedszkolem sprzyja udziałowi nauczycieli i innych pracowników przedszkola oraz rodziców w procesie podejmowania decyzji dotyczących przedszkola.

Zarządzanie przedszkolem sprzyja udziałowi nauczycieli i innych pracowników przedszkola oraz rodziców w procesie podejmowania decyzji dotyczących przedszkola. Rodzice wskazali przede wszystkim na decyzje związane z sytuacją ich dziecka. Na uwagę zasługuje umiejętność korzystania z propozycji pracowników niepedagogicznych na rzecz rozwoju dzieci.

Informacje zawarte w Tab.1 zawierają informacje przekazane przez nauczycieli (wywiad) na temat sposobów zachęcania rodziców do uczestnictwa w procesie podejmowania decyzji dotyczących przedszkola. Wskazane zostały rozmowy indywidualne, ankietowanie, konsultacje, zebrania, poczta elektroniczna. Wszyscy nauczyciele deklarują, że mają wpływ na wybór programu wychowania przedszkolnego, wystrój sali, imprezy przedszkolne oraz ewaluację wewnętrzną (Wykres 1o).
Również dyrektor ds. pedagogicznych (wywiad) podaje, że formą zaproszenia do współpracy rodziców jest konkretne przedstawianie założeń programu rozwoju przedszkola na spotkaniu inaugurującym rok szkolny oraz prezentacja szczegółów współdziałania, wynikająca z planu pracy dydaktyczno-wychowawczej na dany rok szkolny. Aby ułatwić zapoznanie się rodzin z realizowanym programem rozwoju, kierownictwo postanowiło przekazać rodzicom kserokopie w/w dokumentu. Ułatwia to rodzicom jego analizę w domu, zastanowienie się nad jego treścią i wyrażenie opinii. Drogą zaproszenia do współdecydowania o potrzebach przedszkola są także opracowane zespołowo ankiety, które tematycznie odnoszą się do programu, jego znajomości, chęci współpracowania przy realizacji, chęci jego modyfikowania. Rodzice są zapraszani do uczestnictwa w zajęciach otwartych, których treści (tematy) ściśle łączą się z zadaniami i problemami wynikającymi z aktualnego planu pracy. Nauczyciele i dyrektor zachęcają rodziców do korzystania z konsultacji, które odbywają się dla każdej grupy wiekowej w inny dzień tygodnia. Rodzice dzieci mogą codziennie przekazywać swoje uwagi także za pomocą poczty elektronicznej. Dyrektor podaje, że rodzice chętnie korzystają z kontaktów "sytuacyjnych". Największy wpływ na podejmowanie decyzji mają zaproszenia do rozmów z dyrektorem przedszkola, a najmilszą i najbardziej oczekiwaną formą kontaktów są uroczystości rodzinne organizowane na terenie przedszkola dla rodziców, rodzeństwa, dziadków i innych członków rodziny.
Rodzice w opinii dyrektora mają wpływ na jadłospis dzieci, integrację w obrębie grupy, a poprzez wyrażenie swojego zdania na temat procesu edukacyjnego i wychowawczego możliwość zaproponowania zmian.
Rodzice wskazali na stosowane przez dyrektora i nauczycieli sposoby zapraszania ich do współdecydowania w sprawach przedszkola. Stosowane są: przyjmowanie uwag i sugestii, indywidualne traktowanie dziecka, stały kontakt z rodzicem, organizacja procesu adaptacji do przedszkola. Decyzje rodziców dotyczą przede wszystkim indywidualnych problemów związanych z adaptacją dziecka do przedszkola, alergią pokarmową, wyrażeniem opinii na temat pracy nauczyciela.
W przedszkolu zostały stworzone warunki do współudziału pracowników niepedagogicznych w działania na rzecz przedszkola. Są one zgodne z kompetencjami, polegają też na współpracy z wykorzystaniem osobistych umiejętności pracownika, uwzględniają obowiązujące prawo.

 

wykres do raportu

 

Typ pytania: Pytanie otwarte
Treść pytania: W jaki sposób zachęcają Państwo rodziców do uczestnictwa w procesie podejmowania decyzji dotyczących przedszkola? (8114)
Tab.1

Numer Treść odpowiedzi Cytaty
1 rozmowy indywidualne rodzice mają wpływ na jadłospis dziecka, rodzice poddają pomysły wycieczek, mama zadzwoniła i podała, że na początku kwietnia na Arenie odbędzie się sportowy zajączek Ostatnio mama zapytał czy chcemy patyczaki
2 ankietowanie  
3 konsultacje Czy odpowiada im forma kontaktów, koncepcja pracy przedszkola udostępniona rodzicom, ale rodzice nic nie wnieśli Program rozwoju
4 konsultacje Rozważamy obecnie więcej zajęć dodatkowych, rozważamy judo.
5 e-mail  

 

Obszar badania:
Dyrektor podejmuje skuteczne działania zapewniające przedszkolu wspomaganie zewnętrzne odpowiednio do jego potrzeb.

Dyrektor podejmuje skuteczne i celowe działania zapewniające przedszkolu wspomaganie zewnętrzne odpowiednio do jego potrzeb. Na uwagę zasługuje utrzymywanie tradycji współpracy, w różnych formach z wojskiem. Jest to działanie zgodne z programem rozwoju przedszkola i uwzględnia wychowanie patriotyczne. Należy zwrócić uwagę na upowszechnienie wiedzy
o współpracy z różnymi instytucjami wśród rodziców.

W opinii większości nauczycieli (3/4), dyrektor jest w dużym stopniu skuteczny w pozyskiwaniu zewnętrznych zasobów dla przedszkola. Jedna osoba uważa, że jest to działanie spełnione w stopniu zadowalającym. Zdaniem rodziców dyrektor inicjuje współpracę z różnymi instytucjami środowiska lokalnego i czynnie uczestniczy w podejmowanych w tym zakresie działaniach.
Nauczyciele i rodzice podali przykłady instytucji i podmiotów środowiska lokalnego, z którymi współpracuje przedszkole. Są to: Centrum Kultury Zamek, Muzeum w Uzarzewie, stadnina koni, Nadleśnictwo Łopuchowo, psycholog, rehabilitant, poradnia dentystyczna, Dom Opieki Dziennej, Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych, Muzeum Narodowe, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, poczta, sklepy osiedlowe. Wskazali na efekty tej współpracy, np. pomoc w rozpoznawaniu dysfunkcji rozwojowych u dzieci, dbałość o higienę jamy ustnej, poznanie najbliższego środowiska przyrodniczego i społecznego, rozwijanie postaw patriotycznych, naukę zachowań społecznych, rozwijanie zainteresowań przedszkolaków.
Dyrektor (ankieta) z katalogu instytucji i organizacji, wybrał współpracę przedszkola z instytucjami edukacyjnymi: Przedszkolem ,,Świerszczykowe Nutki" w Poznaniu; Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Poznaniu; Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Poznaniu przy ul. Sierakowskiej; IFMSA-Poland Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Medycyny; Młodzieżowym Domem Kultury nr 3 w Poznaniu. 


Raport sporządziły


● Mirosława Synoradzka
● Katarzyna Wardzińska